Obsah
CO SE UČÍME
Téma: O jako OVOCE, P jako PODZIM
Činnosti:
- Pohyb v různém prostředí a terénu (zvládat překážky)
- Cvičení dětské jógy: https://edu.ceskatelevize.cz/joga-cviky-zajic-srnka-broucek-5e4424892773dc4ee4139d
- „Na jablíčko“ – procvičení kotoulu vpřed
- Hmatové pexeso z přírodnin - hledáme hmatem se zavázanýma očima stejné dvojice
- „Stromy a jejich plody“ – třídíme, přiřazujeme plody k listům, k větvičkám
- „Kam se schoval kaštánek?“ – děti hledají kaštánek v místnosti - opakujeme předložky (před, a, nad, pod…)
- Procvičování začátečního písmena ve slově O, P (pomocí obrázků)
- Pokus o samostatné vyprávění podle obrázku z oblíbené pohádky
- Počítáme s kaštany, žaludy, šišky, šípky, porovnáváme počet
- Rozvoj fonematického sluchu – poslouchej zvuky přírody, napodobení
- Rozklad slov na slabiky ( vytleskávání, určení počtu slabik) – pojmenuj plody podzimu, zvířata v lese
- Přenášení barevných papírků brčkem z misky do misky
Hra: „Věj, větříčku, věj“ – rozfoukáváme listí, pírka
Rozhovory s dětmi:
- „Jak se chovám v lese?“
- „Co nepatří do přírody?“
- „Co se děje na podzim?“
Pohádka:
- Jak děti pekly brambory
https://edu.ceskatelevize.cz/chaloupka-na-vrsku-jak-deti-pekly-brambory-5f5bb8a32464c1502c58a04e
Výtvarné tvoření s dětmi:
- „Frotáž“ - list papíru položíme na kmen stromu a plochou voskovkou obarvíme celý papír – objeví se struktura kůry. Na vzniklý obraz kůry můžeme otisknout list od téhož stromu namočený v barvě.
- Otisky rozkrojeného jablka natřeného barvou na látku – ovocné ubrousky
- „Listová housenka“ – navlékání listů na slabý drát popř. špejli
- Modelujeme ovoce, houby, dýně z modelíny
- Navlékáme korále z přírodnin – jeřabin, listů
- Mozaiky z přírodnin – mandaly – skládání obrázků v kruhu
- Vyrábíme draka z dostupných materiálů
Hudební činnosti:
- Opakování písničky "Šel zahradník do zahrady" s pohybem a zpěvem
Opakujeme známé písně s využitím rytmických nástrojů (dřevěné vařečky, pokličky, lžíce…) · Písnička Hop hej, Cibuláři jedou:
http://: https://edu.ceskatelevize.cz/zpivanky-hop-hej-cibulari-5f7da91b3251ab79e1313d5f
Podzimní tradice:
- Seznámení s tradicí „Dušičky“
- Pouštění draků
- Strašidýlka z dýní
- Strašidelná pohádka "Proč stromům opadává listí".
Pobyt venku:
- Orientace v okolí bydliště, pozorování znaků podzimu
- Stavíme domečky z přírodního materiálu
- Házíme šišky na cíl
- Všímáme si vlivu člověka na přírodu v okolí (odpadky, zahrádky…)
Experimenty:
- Otvírání a zavírání šišky vlivem tepla, vody – uzavřenou šišku z venku necháme v teplé místnosti, po otevření namočíme do vody
- Zkoumáme listy (lupa, mikroskop) – žilky, barva, využití lupy
- Zkoumáme plody (ořech, kaštan, jeřabina, šípek), co mají uvnitř
- Vaříme šípkový čaj
- Vlastnosti dřevěných předmětů (plavou x neplavou atd.)
Říkanka s pohybem:
Levou nohu k pravé noze – (stoj spatný, připažit)
přisuň pěkně pomalu.
Hlavu vzhůru,stoupni rovně – (stoj spatný, vzpažit)
ruce zvedni nad hlavu.
Jsi strom, co listy má. – (třepej prsty)
Větřík na tě zafouká,
větve tvoje rozhoupá. - (houpeme se ze strany na stranu - přenášíme váhu z pravé nohy na levou)
Fouká, fičí, větve sklání, – (úklony vpravo, vlevo, mírně)
vpravo, vlevo se uklání. – (úklony … více)
Až ten vítr odlétne, – (nádech, výdech, připažit)
stromek ten si oddechne.
Pracovní listy na grafomotorická cvičení a počítání mají děti připravené ve své složce v MŠ. Je možné si je vyzvednout po telefonické domluvě s p. učitelkami. Stejně tak si můžete po telefonické domluvě vyzvednout i nové úkoly pro děti ze třídy Žabiček.